W ostatnim czasie dowiadujemy się o problemach gospodarzy, którzy nie mogą rozliczyć z gminami akcyzy za zakup oleju napędowego. Gdzie powstaje problem?  Otóż zgodnie z ustawą z 9 listopada 2018 roku ograniczono możliwość zwrotu akcyzy za zakupione paliwo, które jest oznaczone niektórymi kodami CN (klasyfikacja towarów według Taryfy celnej UE).

Paliwa rolnicze – kody objęte aktualizacją

W wyniku tej aktualizacji, w roku 2019 nie należy ubiegać się o zwrot akcyzy za paliwo, które zostało oznaczone następującymi kodami CN:  CN 2710 19 41, CN 2710 19 42, CN 2710 19 49 oraz CN 2710 20 11, CN 2710 20 12, CN 2710 20 13, CN 2710 20 14, CN 2710 20 15, CN 2710 20 16, CN 2710 20 17,           CN 2710 20 18, CN 2710 20 19.

Niestety informacja o tych zmianach nie dotarła do rolników w sposób jawny. Wszyscy jednoznacznie twierdzą, że nie wiedzieli o wprowadzeniu nowych zasad rozliczania. Dotychczas wyznacznikiem przy zakupie oleju napędowego była atrakcyjna cena, jakość paliwa, termin dostawy oraz odległość od najbliższej stacji benzynowej. Nigdy nie zwracano uwagi na kody CN danego towaru.

Sprawę nagłośniła Wielkopolska Izba Rolnicza, z prośbą o interwencję premiera Mateusza Morawieckiego:  „W związku z powyższym uprzejmie zwracamy się o niezwłoczne podjęcie działań mających na celu przywrócenie możliwości ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego dla paliw oznaczonych kodami, które zostały pominięte w regulacjach prawnych z 9 listopada 2018 r.”                 – czytamy w piśmie do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.